
Jednym z kilku powodów, dlaczego dron nie lata, mimo że wszystko jest polutowane ,jak być powinno, jest złe ustawienie kolejności silników.
Jeśli Twój dron ma cztery silniki a wgrany w niego firmware to betaflight - prawy tylni silnik powinien być silnikiem numer 1, prawy przedni numerem 2, lewy tylni numerem 3 a lewy przedni numerem 4. ZAWSZE.
Aby sprawdzić obecne przypisanie silników w swoim dronie wykonaj następujące kroki:
- włącz program Betaflight Configurator
- dla własnego bezpieczeństwa zdejmij śmigła z silników
- podłącz baterię do drona
- podłącz drona do komputera
W betaflight configurator przejdź do zakładki Motors i włącz opcję „I understand the risk”.
Od tej pory, każde podniesienie suwaka ponumerowanego od 1 do 4 spowoduje zwiększenie obrotów przypisanego do danego suwaka silnika. Jeśli suwak jest w pozycji 1000 - silnik nie będzie się kręcił. Przestawienie go do pozycji ok 1100 powinno rozkręcić silnik do dość płynnych obrotów trochę wyższych od jałowych. Przesuń każdy z suwaków aby potwierdzić, że wprowadza on w ruch odpowiedni silnik - schemat który silnik powinien się kręcić masz w tym samym okienku.
NIE KRĘCĄ SIĘ WŁAŚCIWE SILNIKI! WSZYSTKO JEST POMIESZANE!
To dobrze! Po to jest ta instrukcja!
Narysuj sobie na kartce duży X który reprezentuje Twojego drona. Tak, długopisem ma kartce, jak ludzie pierwotni. Tak będzie najłatwiej. Teraz przesuwając suwak „1” zobacz który silnik faktycznie się kręci i wpisz numer „1” w tym miejscu na kartce. Czynność powtórz dla wszystkich silników.
Kolejnym krokiem będzie przypisanie fizycznego silnika do konkretnego zasobu. Przejdź do zakładki CLI. Na dole po lewej. Dron może w tym czasie się zrestartować, to nic.
w lini komend wpisz RESOURCE i naciśnij enter. Pojawi się wiele linii tekstu, Ciebie interesują te:
resource MOTOR 1 B07
resource MOTOR 2 B06
resource MOTOR 3 B05
resource MOTOR 4 B04
To, co będzie po MOTOR 1, MOTOR 2 - to sygnał który steruje Twoim silnikiem. W każdym Flight Controllerze może mieć inne oznaczenie, zawsze jednak jest to literka i dwie cyferki.
Wróć teraz na kartkę i przy cyfrach dopisz sobie w nawiasie (B07), (B06) itd.
Teraz wracamy pamięcią do drugiego akapitu tego wpisu -
„prawy tylni silnik powinien być silnikiem numer 1, prawy przedni numerem 2, lewy tylni numerem 3 a lewy przedni numerem 4. ZAWSZE” A jak już ustaliliśmy - u Ciebie jest inaczej.
Dopisz na kartce strzałkę przy każdym silniku i numer jaki ten silnik powinien mieć.
I teraz widzisz. Sygnał B06 z procesora steruje silnikiem 2 a powinien 1. Sygnał B07 steruje silnikiem 1, a powinien 3. I tak dalej. Przypisz więc w CLI właściwy sygnał do właściwego silnika.
resource MOTOR 1 B06
resource MOTOR 2 B04
resource MOTOR 3 B07
resource MOTOR 4 B05
wyskoczą w trakcie akceptowania każdej linii ostrzeżenia o błędach, ale to dobrze, tak ma być. Na samym końcu koniecznie wpisz:
save
i enter.
To wszystko. Teraz możesz wrócić do zakładki Motors i sprawdzić czy przesuwając suwak 1 faktycznie kręci się prawy tylni a 4 lewy przedni silnik.
Instrukcja została oparta na artykule Oscara Lianga - https://oscarliang.com/betaflight-resource-remapping/
Przetłumaczyłem ją i dodałem kilka swoich komentarzy - aby żyło się łatwiej.
Inne powody dlaczego dron nie startuje a powinien? Próbowałem wyjaśnić je w filmie:
No, to teraz w górę i gumowych drzew :-)
P.
Pako
Świetny wpis i pomocny!
Irek
Czy potrzebne jest remapowanie gdy musiałem FC plecami w dół i obrócić strzałką do siebie? Czy tylko wystarczy zmiana FC w ustawieniach ClenaFlight: board and Sensor alignment manipulować w zakładkach ; Pitch i Yaw lub ewentulanie Roll?
Adam
Składamy dzięki o Paanie. Złożyłem już kilka dronów ale z takim problemem spotkałem się pierwszy raz. Wszystko ładnie wytłumaczone i co najważniejsze działa! Dzięki Przemo
AfGG
"jak krowie na granicy..."
Radek
A czy przy wyrwanym padzie cam można zmapowac Pad cam_c w ten sam sposób?
Radek
A czy przy wyrwanym padzie cam można zmapowac Pad cam_c w ten sam sposób?